8 stopni w praktyce jogi

  JOGA to nie tylko ćwiczenia fizyczne, to również zasady moralne.
   Dla człowieka wychowanego w zachodniej cywilizacji, joga oznacza głównie TRENING GIBKOŚCI. Większość osób postrzega ją jako ROZCIĄGANIE.
   Joga, to coś o wiele więcej. Jeśli przymierzasz się właśnie do rozpoczęcia kursu kształcącego na nauczyciela jogi, sama praktyka asan ci nie wystarczy. Musisz czytać, poznawać, poszerzać swoją wiedzę.
Dzisiaj przybliżę Wam osiem,  kluczowych stopni, na których opiera się poważna praktyka jogi.


Jak osiągnąć Samadhi ?

    Czym jest ośmiostopniowa ścieżka praktyki jogi?
Stopnie służą świadomemu dochodzeniu do samorealizacji,  czyli Samadhi (Sama - "taki sam", adhi - "najwyższy"). Zostały opisane przez hinduskiego mędrca, Patanjalego w Yoga Sutrach, zbiorze nauk jogi spisanym ok.II, III w.n.e . Nauka Patanjalego, została przedstawiona jako Ashtanga yoga -  ośmiostopniowa ścieżka rozwoju w praktyce jogi.  Ashto oznacza "8" a anga - "stopień/filar".

 Obejmują one:
  •  wdrażanie zasad etycznych do codziennego życia; 
  • naukę opanowania emocji; 
  • wyrabianie zdrowych relacji z innymi ludźmi oraz szacunku do otoczenia, w którym żyjemy; szacunku do samego siebie; akceptacji swojego ciała, jego ograniczeń oraz mocnych stron; 
  •  zaakceptowania siebie oraz innych ludzi i świata;
  • naukę oraz praktykę ćwiczeń fizycznych = asan,  rozumianych jako pełne wyczucie oraz kontrolę ruchów własnego ciała zsynchronizowanych z oddychaniem; 
  • naukę panowania nad oddechem; 
  • opanowania na myśli oraz lęków; 
  • dążenie do wyrobienia w sobie spokoju, pogodzenia się z nagłymi zdarzeniami w życiu, spoglądania na życiowe wpadki i przypadki z optymizmem.


8 stopni
 

1. Yama - moralność = etyka (czystość umysłu)


 Ja - świat/drugi człowiek
 
                                  Zachowuj się godnie!
 

W skład Yamy wchodzi 5 zasadniczych zasad. Dotyczą one budowania relacji między Tobą i otaczającym Cię światem, oraz pozostałymi ludźmi.

      Yama opisuje jak zachowywać się i postępować w codziennych relacjach z innymi ludźmi oraz otaczającym nas środowiskiem. Uczy szacunku do wszystkich istot żywych oraz podejmowanych przez nie działań. Uczy również szacunku do samego siebie, szczególnie do ograniczeń własnego ciała. Nie można wykonywać trudniejszych asan i ruchów na siłę, by nie nabawić się kontuzji.
   Ahimsa mówi o nieużywaniu przemocy. Zasadę stosujemy również w ćwiczeniach asan, nie siłując się z ciałem, nie forsując jakiejś pozycji ze złością (np. dochodzenie do pełnej pozycji salamba sirsasana bezpiecznie, w której musisz posiadać już mocny mięsień poprzeczny brzucha oraz umieć stabilizować barki i dobrze układać dłonie chowając głowę). Utrzymywania pozycji uczymy się z cierpliwością, powoli.
   Satya mówi o niezakłamaniu i bazowaniu na prawdzie, na tym co naprawdę istnieje. Podczas praktyki asan, nie dąż do przeskakiwania na trudniejszy poziom na siłę. Zaakceptuj swoje obecne możliwości, powoli je rozwijając.
  Asteya - naucza by nie kraść i nie kłamać, nie zazdrościć innym ludziom lepszych umiejętności. Praktyka jogi nie polega na rywalizacji. Skoncentruj się na sobie. Sukcesy innych, traktuj jak motywację.
 Aparigraha - uczy nas akceptacji poziomu i własnych umiejętności na etapie, na którym się obecnie znajdujemy. Odradza forsowanie się na siłę, przetrenowywanie. Doradza spokojne praktykowanie jogi i wyznaczanie sobie celów prozdrowotnych zamiast dążenia do olimpijskiej formy i pobijania własnych rekordów.
  Brahmacharya odnosi się do powściągliwości seksualnej w pewnych okresach roku. Jej zasada bliższa jest hinduizmowi, lecz mało zrozumiała dla Europejczyka. Według niej oddawanie się cielesnym rozkoszom w pewnych momentach roku, odbiera adeptowi jogi, energię potrzebną do skutecznej praktyki. Osobiście, będąc typowym przykładem człowieka, wychowanego w kulturze Zachodu, uważam, iż to sprawa indywidualna każdego  nas...



2. Niyama - oczyszczanie się ciała/ dbanie o siebie


                                              JA - Ja

Wszystko z umiarem ?
Dbaj o zdrowie? 
 
    Obejmuje praktykę własną, indywidualną, koncentrując się na wewnętrznych i zewnętrznych zmianach udoskonalających nas samych, nasze ciało, umysł i duszę.
 Zasadami Niyamy są: Sauca, Santosa, Tapas, Svadhyaya, Iśvarapranidhana czyli "czystość, zadowolenie, samodyscyplina, samopoznanie i poddanie się Bogu" - źródło Maciej Wielobób portal joga-joga.pl (klik). 
   Jak widzicie, w zakres obowiązków w chodzących w 5 praktyk stopnia Niyamy, wchodzą (Sauca) dbanie o utrzymywanie higieny osobistej oraz o zdrowe odżywianie się, o zdrowie psychiczne i fizyczne (ćwiczenia, utrzymywanie sprawności fizycznej), dobre poznanie siebie i swoich reakcji w różnych sytuacjach; (Santosa) pogodzenie się z różnymi sytuacjami życiowymi i losowymi i przyjmowanie ich ze spokojem oraz zachowaniem pogody ducha; (Tapas, Svadhyaya, Iśvarapranidhana) - minimalizm, prostota w sposobie życia bez ulegania pokusom posiadania nadmiernej ilości dóbr, dzięki czemu możemy skupić się na dokładniejszym poznaniu siebie samych i pokochać się takimi jakimi jesteśmy naprawdę, zwieńczeniem jest zrozumienie Boga i zaakceptowanie świata, prowadzące do Samadhi. 


3. Asana - postawa


                                    Bądź w RUCHU
 

   Praktyka asan. Pozycji, ćwiczeń.  Najbardziej znany nam stopnień.
Podczas wykonywania asan, uczymy się odpowiedniej techniki układania ciała, synchronizacji ruchu z oddechem, koordynacji, płynnego przechodzenia do następnego ćwiczenia. Stopniowo wyciszamy umysł, niwelujemy rozpędzone myśli, pracujemy nad koncentracją, która przekłada się na spokojniejsze realizowanie zadań codziennych oraz mierzenie się z trudnościami, bez wywoływania burz gwałtownych emocji.

   Dla Europejczyka, praktyka jogi zaczyna się właśnie od tego, trzeciego stopnia. Idąc do szkoły jogi, najpierw wdrażamy się w ćwiczenia = asany. Od Asan zaczynamy regularne uprawianie jogi, stopniowo dodając do nich pranayamę (naukę oddychania i koordynowania go z ruchem). 




4. Pranayama - kontrola oddechu
          

                                                       Naucz się   ODDYCHAĆ!
 

     Prawidłowe oddychanie przekłada się na lepszą koncentrację umysłu. Pranayama uczy kontrolowania umysłu dzięki kontrolowaniu oddechu (wdechu i wydechu, świadomego wstrzymywania oddechu). Podczas wykonywania asan, oddech musi płynąć swobodnie, bez sztucznych zatrzymań, zastanawiania się na tym co masz dalej zrobić oraz nadmiernego napinania niewłaściwych mięśni. Efektem dobrze praktykowanej pranayamy jest umiejętność pełnej SYNCHRONIZACJI ruchów z płynącym swobodnie oddechem.






5. Pratyahara - kontroluj zmysły


                                           Wycisz umysł.
                      Stań się wolnym, spokojnym człowiekiem..


   Pratyahara uczy pełnej kontroli nad galopującymi przez umysł myślami. Przypomnij sobie, jak podczas początkowej praktyki jogi często myślami znajdowałaś się gdzieś indziej,daleko od asany, którą właśnie wykonywałaś. Myśli, wspomnienia oraz powiązane z mini różnorakie emocje, przetaczały się przez umysł jak stado dzikich bawołów, powodując ciągłą irytację i odciąganie Twojej uwagi od tego co działo się "tu i teraz".
  W pratyaharze, nie zatrzymujesz myśli na dłużej, tylko pozwalasz jej przepływać obojętnie, stopniowo wygaszając całą, irytująca intensywność bodźców, emocji, dźwięków dochodzących z ulicy, zapachów, swędzenia skóry na plecach czy karku. Konsekwentnie synchronizujesz swój oddech z ruchami.


6. Dharana - pełne skupienie


                   Płynność w tym czego się już nauczyłeś..


    Uczy nas utrzymywać stałą koncentrację  na wdechu i wydechu, zsynchronizowanych z każdym ruchem w połączeniu z przyjemna "pustką" w głowie.







7. Dhyana - medytacja


                                         SPOKÓJ , równowaga
 

    Umiejętność wprowadzania umysłu w specyficzny stan koncentracji, trwający długo bez przerw. Wszystkie myśli, nasze ruchy są ściśle zsynchronizowane z płynącym pewnie i swobodnie oddechem, od początku sesji jogi aż do ostatniej pozycji. Umysł pozostaje nierozproszony, czysty, pusty, spokojny. Nic nie jest nas w stanie wytrącić z tak pięknie osiągniętej równowagi.





8. Samadhi - kontemplacja/samorealizacja


                                          Spokój = harmonia
 
...ze wszystkim, z samym sobą, otaczającym nas światem, Bogiem, ludźmi, ruchem, harmonia w życiu...

   To najwyższy stopnień, na który pracujemy systematycznie przestrzegając po kolei, wszystkich pozostałych.  Osiągamy wewnętrzny, trwały spokój. Pogodzeni ze światem i ze sobą, akceptujemy wszystko bez emocji, cieszymy się życiem samym w sobie, cieszymy się istnieniem. Nie żądzą nami żadne emocje, potrzeby, egoizm, zwierzęca natura człowieka.






Ucz się. Czytaj. Myśl pozytywnie.
Rozwijaj wiedzę nie wątpiąc w siebie.
Do zrozumienia potrzeba czasu, większego doświadczenia, cierpliwości i pokory.
Idź do przodu nie ustając w odkrywaniu tego co wartościowe.

Opracowane na podstawie:

1. artykułów z : www.joga-joga.pl
2. prywatne rozmowy i krótkie wywiady z nauczycielami jogi;
3. Samodzielna, nieco zwariowana interpretacja poszczególnych stopni i zasad Ashtangi. Miejscami, starałam się wytłumaczyć wszystko czytelnikowi, najłatwiej jak się da.



3 komentarze:

  1. Uwielbiam jogę! Fajnie, że tak rozbudowałaś ten post :))
    Dodaję do obserwowanych i zapraszam do mnie:
    onlymomcanjudge.blogspot.com
    ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięxxki!;-DD
      8 stopni to podstawa do świadomej praktyki. Często widzimy tylko super giętkie, śliczne kobitki, robiące dużo mostków, a tutaj chodzi o coś więcej! Będę poruszać jeszcze więcej tematów związanych z Ajurwedą.

      Usuń
  2. Joga jest wspaniała, tylko trzeba mieć w sobie dużo wytrwałości. Ale w sumie kiedy jej nie potrzeba :)? Bardzo fajny wpis :)

    OdpowiedzUsuń

TOP