Sattwa, radżas, tamas - znaczenie trzech gun w praktyce jogi

#3guny, 3 siły, razem wpływające na funkcjonowanie ludzkiej natury (ciała, psychiki, emocji, samopoczucia). Ich równowaga oznacza jej równowagę. Gdy dominuje jedna z nich, przejawia się to określonymi zachowaniami, stanami emocjonalnymi oraz działaniem człowieka w danym momencie życia, tym samym podczas ćwiczenia pozycji w sesji jogi.

Guny w jodze są dość trudnym tematem do zrozumienia. Każdy uczestnik kursu na nauczyciela jogi, musi się z nimi zmierzyć. Postaram się Wam przybliżyć temat gun, opisując te siły tak jak sama je rozumiem.



Tłumacząc na "ludzki język", guny to nic innego jak nasze stany emocjonalne, kondycja fizyczna, koncentrowanie się na działaniach, praca układu hormonalnego, kondycja zależna od wieku oraz potrzeb organizmu ludzkiego w danym okresie roku, miesiąca, dnia.

Przejawiają się one w prezentowanych przez człowieka cechach, działaniach, odczuciach, dominujących emocjach, upodobaniu do określonych kolorów, sposobie wykonywania ruchów (spokojnym, nerwowym, ociężałym, szybkim, lekkie itp.). Wszystkie są zmienne, zależnie od tego, która guna dominuje.
 Fakt ten ma oczywisty wpływ na praktykowanie asan.


3 GUNY - trzy siły


SATTWA - NEUTRALNA
Reprezentowana przez emocjonalny spokój, równowagę; lekkość i gracja w ruchach, jasne kolory.

Sattwa w praktyce oznacza wykonywanie asan lekko, łatwo, "przepływając" z jednej do drugiej, bez zastanawiania się nad następną pozycją. To bardzo udana, naturalna sesja jogi.

RADŻAS - dodatnia i dynamiczna
Reprezentowana przez kreatywność w myśleniu i postępowaniu, życiową energię, aktywność, pasję ruchu.

Radżas w praktyce oznacza koncentrowanie się na każdym ruchu, spokojną pracę w naturalnych zakresach ruchu w asanie, bardzo świadome wchodzenie do każdej pozycji. To stopniowa i rozważna praca nad uwalnianiem ciała od napięć i przykurczów, koncentrowanie się na odczuciach płynących z ciała, czuciu głębokim (proprioceptywnym), bez przekraczania granic napięcia. Oznacza bardziej pracę terapeutyczną, nad własnym ciałem.

TAMAS - ujemna
Utrzymująca w ryzach każdą strukturę - wyraża ją zatrzymywanie się w ruchu i pozostawanie w pozycji na dłużej (np. w asanie), jej cechy to ociężałość i moc, przełamywanie oporu,przekraczanie granic, ciemne barwy.

Tamas, podczas sesji jogi, objawia się mocną, siłową i ciężką pracą nad każdym ruchem ciała. Wykonujesz ruch, mocno idąc do przodu w pozycji, przełamując ograniczenia świadomie idąc do maksimum. Musisz przy tym uważać, by nie przekroczyć mocno własnych możliwości i wyciszyć się na zakończenie sesji asanami o charakterze sattwicznym (spokojnym, kojącym, lekkim, relaksującym umysł).


Człowiek nigdy nie pozostaje w sytuacji, w której dominuje ta sama guna, lub wszystkie trzy są w trwałej równowadze. Tak jak napisałam wcześniej, w zależności od sytuacji życiowej; natężenia pracy, stresu czy emocji; pory roku, miesiąca, dnia; pogody oraz wielu innych czynników, nasze samopoczucie oraz podejście do ćwiczeń fizycznych się zmienia.
Raz możesz lekko i łatwo "przepływać" przez całą sesję jogi. Tydzień później, chcesz tylko móc ciężko się "zakotwiczyć" stopami w macie i pozostać, tak długo jak możesz, w wybranych przez ciebie pozycjach. Nic Cię nie ruszy. Czujesz się "wypompowana" z energii.

Tak samo dzieje się z pranajamą. Jednego dnia praktyka oddechu przyniesie nam fantastyczne rozluźnienie, graniczące z zupełnym wyswobodzeniem ducha. Trzy dni później, podczas gwałtownej zmiany pogody, będziemy tak rozkojarzeni i nadpobudliwi, że z naszej pranajamy nic nie wyjdzie. Zamiast udanej nauki oddychania, odsiedzimy swoje na macie czekając na szybkie zakończenie sesji.

Tak właśnie objawia się działanie GUN.



Znając dokładnie swój organizm oraz swoje emocje i reakcje na przyrodę, możesz określić, która guna dominuje w danym momencie praktyki. Świadomie płyń, przez sesję, akceptując dominującą siłę natury.
Naucz się "sterować" sesją w zależności od potrzeb.
  • Sattwiczna praca, lekka i równoważąca zastosowanie w asanach rozluźniających ciało np. na zakończenie sesji. 
  • Radżasowa praca, powinna wynosić ponad 90% całej aktywności na zajęciach jogi. Skupia się na świadomym wykonywaniu ćwiczeń i wsłuchiwaniu się w potrzeby organizmu, rozpoznawaniu ograniczeń ruchowych oraz pracy nad dokładną i bezpieczną techniką asan.
  • Tamasowa praca, oznacza przełamywanie swoich granic, pewien progres, wysiłek o dużej intensywności. Najlepiej zastosować ją po bardzo dobrej rozgrzewce i tylko wtedy, gdy nasz mózg jest w pełni skoncentrowany na każdym działaniu.


bibliografia:

Wpis powstał na bazie artykułu Macieja Wieloboba: “Tamas, radżas i sattwa w praktyce asan”. 

Książki i publikacje Macieja Wieloboba, gorąco polecam. Są obowiązkową lekturą, każdego miłośnika jogi, poważnie podchodzącego do swojej praktyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

TOP